تبلیغات
آیتی باز - پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی
 
آیتی باز
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
یکشنبه 21 آبان 1396 :: نویسنده : سامان حسنی

پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی


یکی از راههای پیشگیری از آلزایمر مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است

 

بسیاری از پژوهش های مربوط به بیماری آلزایمر شامل اثر انتخاب های غذایی بر تحریک، پیشگیری، و درمان این بیماری می شوند. پژوهشگران التهاب و مقاومت به انسولین را عوامل کلیدی در این بیماری انحطاط عصبی شناسایی کرده اند زیرا به نورون ها آسیب رسانده و در ارتباط بین سلولی اختلال ایجاد می کنند.

 

خبر خوب این است که ما با انتخاب هایی که به کاهش التهاب کمک می کنند، از سیستم پیام رسانی مغز پشتیبانی می کنند، و مقاومت به انسولین و جریان خون را بهبود می بخشند می توانیم به پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کنیم. خوشبختانه مواد غذایی بسیاری وجود دارند که به این نیازها رسیدگی می کنند. در ادامه با برخی از انتخاب های غذایی که می توانند به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

 

کاهش مصرف مواد غذایی قندی و افزایش دهنده گلوکز خون

مواد غذایی سرشار از قند و همچنین کربوهیدارت های پالایش شده، فرآوری شده می توانند به افزایش شدید سطوح قند خون منجر شوند که زمینه ساز شکل گیری التهاب در مغز می شود. سطوح بالای قند خون با خطر افزایش یافته زوال عقل مرتبط شده است. هنگام خرید مواد غذایی به برچسب محتویات آنها توجه داشته باشید زیرا ممکن است حاوی قند پنهان باشند.

 

مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3

ماهی های چرب و جلبک دریایی بهترین منابع برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 EPA و DHA هستند. شواهد نشان داده اند که DHA ممکن است در پیشگیری از بیماری آلزایمر به واسطه کاهش تجمع پلاک های بتا-آمیلوئید در مغز نقش داشته باشد. ماهی های سالمون، ساردین، تن، خال مخالی و قزل آلا منابع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-3 هستند.

 

مصرف مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی درختی مانند بادام، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، گردو، و پسته فواید خود برای عملکرد شناختی را نشان داده اند زیرا این مواد غذایی نیز منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-3 هستند. اسیدهای چرب امگا-3 با التهاب مقابله کرده و به جریان خون بهتر کمک می کنند. همچنین، مغزهای خوراکی منبع خوبی برای ویتامین های B و ویتامین E هستند. مغزهای خوراکی خطر بیماری قلبی و سرطان را نیز کاهش می دهند.

 

رژیم غذایی مایند

رژیم غذایی مایند (MIND) عناصر کلیدی دو رژیم غذایی مطرح مدیترانه ای و دش (DASH) را ترکیب کرده و افزون بر این شامل مواد غذایی و مواد مغذی می شود که به طور قابل توجهی برای مغز مفید هستند. رژیم غذایی مایند می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. دنبال کردن رژیم غذایی مایند به واسطه تاکید کمتر بر مصرف ماهی و نگاه متفاوت به مصرف میوه ها و سبزیجات راحت‌تر از رژیم های غذایی مدیترانه ای و دش است.

 


کاهو یکی از مواد غذایی است که به پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند

 

مصرف میوه ها و سبزیجات به میزان زیاد

سبزیجات سبز برگ و توت ها باید از جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی شما برخوردار باشند زیرا به بهبود عملکرد شناختی کمک می کنند. سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کاهو، برگ چغندر سوئیسی، برگ خردل، و غیره به واسطه محتوای لوتئین بالا که آنتی اکسیدانی قدرتمند است و همچنین فولات و بتاکاروتن از عملکرد بهتر مغز پشتیبانی می کنند.

 

پرهیز از چربی های ترانس

چربی های ترانس با تولید رادیکال های آزاد و التهاب پیوند خورده اند که هر دو مورد اثر منفی بر عملکرد مغز دارند. از جمله مواد غذایی حاوی چربی های ترانس می توان به فست فودها، غذاهای سرخ شده، و مارگارین اشاره کرد.

 

نوشیدن چای سبز

روزانه دو یا چهار فنجان چای سبز بنوشید تا به تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف چای سبز با تقویت عملکرد شناختی، کاهش زوال شناختی و کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط است.

 

کاهش مصرف چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده دشمن شما نیستند، اما بهترین دوست شما نیز محسوب نمی شوند. با محدود کردن مصرف گوشت قرمز (سه وعده یا کمتر در هفته)، غذاهای سرخ شده (کمتر از یک وعده در هفته)، و کره (کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز)، پنیر (کمتر از یک وعده در هفته) و محصولات لبنی پر چرب می توانید مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید. پژوهش های بسیاری آثار مخرب چربی های اشباع شده در زمینه زوال عقل را نشان داده اند.

 

افزایش مصرف زردچوبه

نقش کورکومین، ماده فعال زردچوبه، طی مطالعات بسیاری در مبارزه با بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است. کورکومین می تواند مشخصه پلاک های بتا-آمیلوئید آلزایمر را تغییر دهد، و بر عملکرد مغز و پیشگیری از زوال عقل به واسطه ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود تاثیرگذار باشد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 16 آذر 1396 10:29 ب.ظ
ممنون از سایت خوب و کاربردیتون
شنبه 27 آبان 1396 06:53 ق.ظ
تخفیف ویژه 10 هزار تومنی ریحون!
هم اکنون برای اصفهان و تهران!
غذا رو سفارش بدید و 10 هزار تومن تخفیف بگیرید!
برای هر کسی که از لینک شما کد تخفیف رو بگیره هم 10 هزار تومن به حساب شما افزوده میشه!
برای گرفتن تخفیف 10 هزار تومنی مراحل زیر رو انجام بدید:
اول لینک رو باز کنید و کد تخفیف رو کپی یا یادداشت کنید
بعدش برید به صفحه اصلی سایت ریحون reyhoon.com و نرم افزار رو دریافت کنید (با گوشی برید و باید برنامه بازار رو داشته باشید)
بعد از نصب نرم افزار ثبت نام کنید (20 ثانیه طول میکشه نهایت!)
موقع سفارش غذا کد تخفیف رو بزنید تا 10 هزار تومن از هزینه غذا کم بشه.
مثلا 20 هزار تومن غذا سفارش بدید فقط 10هزار تومن پرداخت میکنید.
راستی در ماه مبارک رمضان برای مسافران و معذورین شرعی قبل و بعد از افطار باز است.
سوالی داشتید ایمیل بزنید
موفق باشی!

دوشنبه 22 آبان 1396 12:10 ب.ظ
سلام گلم
وبلاگ خیلی خوبی داری، مطالبت عالین.
اگه دوست داشتی بیا تبادل لینک کنیم
فقط بیا و خودتو لینک کن ^_^
موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سامان حسنی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :